بر بال ملائك؛ جشن‌نامه‌اي براي دوستي وفادار و مردي اخلاقمدار

بسم الله خالق آسمانها و زمين جهان ، عالم و راهنما / خدا ، پاكي و نيكي فراوان آقاي سيد علي قاضي عسكر يك دوست ديرينه ، وفادار ، معقول و مستقل و بااخلاق است ، علاقه مند به كار در يك محيط مستقل ، مصلحتمند ، فعال ، آرام و مطمئن در مديريت امور …

بر بال ملائك؛ جشن‌نامه‌اي براي دوستي وفادار و مردي اخلاقمدار https://majalehirani.ir/2021/بر-بال-ملائك؛-جشن‌نامه‌اي-براي-دوستي/ مجله ايراني Thu, 14 Jan 2021 11:46:25 0000 عمومي https://majalehirani.ir/2021/بر-بال-ملائك؛-جشن‌نامه‌اي-براي-دوستي/ بسم الله خالق آسمانها و زمين جهان ، عالم و راهنما / خدا ، پاكي و نيكي فراوان آقاي سيد علي قاضي عسكر يك دوست ديرينه ، وفادار ، معقول و مستقل و بااخلاق است ، علاقه مند به كار در يك محيط مستقل ، مصلحتمند ، فعال ، آرام و مطمئن در مديريت امور …

بسم الله خالق آسمانها و زمين

جهان ، عالم و راهنما / خدا ، پاكي و نيكي فراوان

آقاي سيد علي قاضي عسكر يك دوست ديرينه ، وفادار ، معقول و مستقل و بااخلاق است ، علاقه مند به كار در يك محيط مستقل ، مصلحتمند ، فعال ، آرام و مطمئن در مديريت امور حتي بدون تعارض و سختگيري است. نگهش دار. دانش من به مدت سه دهه اثبات اين است كه تمام تلاش و ناراحتي آنها در تلاش و كار ، پيروي از قوانين و استفاده از همه توانايي ها ، همچنين وقت گذاشتن براي انجام وظايف و همچنين استانداردهاي اخلاقي و همچنين براي ديدن مشاوره بودند. سال 1992 اولين بازديد ما بود. وي خواست تا كتابي در مورد جغرافياي مكه و مدينه با عنوان نامه اي كوچك بنويسد كار اسلامي مكه و مدينه منتشر مي شود. در آن زمان ، مركز تحقيقات حاج در نصير گالي در خيابان صفيح (شهدا) مستقر بود. بعد از نگارش اوليه كتاب “آثار” ، و در همان سال ، براي اولين بار به حاج رفتم. از آن زمان ، طي سالها ، دوستي و همكاري علمي ادامه داشته است. من در چندين سفر حج به او خدمت كردم و بيشتر سال را با عضويت در هيئت تحريريه و همچنين نوشتن و انتشار برخي از آثار وي و همچنين مشاوره هاي ديگر با مجله ميكات همكاري كردم. .

هركسي كه با او كار كرده باشد ، دقت ، سرعت ، اخلاق ، فروتني و مصلحت انديشي او را مي داند. طبيعتاً در سايه فعاليت هاي او بود كه اداره آموزش و تحقيقات حج در اوج بود ، شعر منتشر شد و صدها كتاب در زمينه هاي مختلف مربوط به حج و دو معبد مقدس. براي او ، در همان زمان ، جنبه هاي مختلف حج مهم بود؛ فقه ، تاريخ ، دانش آثار و اخلاق و آداب حج. در همه زمينه ها ، وي از اين طريق متخصصاني را تهيه ، تدوين ، تأليف و ترجمه و استفاده كرد. وي خود درگير تحقيقات شد و آثاري درباره آداب و اصلاحات منتشر كرد. نكته جالب در مورد كار او اين بود كه وي ساده ترين فعاليت خود را در سازمان حج آغاز كرد و با مديريت رهبري بعثي در حج به بالاترين سطح رسيد. به همين دليل ، آنها با تمام ظرايف كار آشنا بودند.

اما براي ما اهل كتاب ، او يك دوست مهربان و مهربان بود و همه همراهان لازم خود را داشت. او علاقه خاصي به ادبيات حج داشت و اين فرقه عمومي در بين ما بود. به همين دليل چندين فعاليت مشترك در اين زمينه انجام شد. يكي از جالب ترين طرح ها كتاب حج بود كه هر ساله گزارش حج تهيه مي شد و به صورت كتابي به نام «كتاب حج» نوشته مي شد. در واقع از سال 1970 اين همه سال انجام شده است. من سه سال با مشاركت برخي از دوستان نوشتم و سالهاي ديگر توسط دوستان ديگر انجام شد ، كه اينك ميراث قابل توجهي از تاريخ حج ايران است.

نكته برجسته كار من در مورد حج كتاب آفرينش هاي اسلامي بود كه هر ساله در صدها نسخه براي مديران ، روحانيون و زائران توزيع مي شد و آقاي قاضي عسكر ادعا مي كرد كه نسخه هاي مختلف كتاب آثار در محل و به مرور زمان وجود داشته است. تغيير دادن. چه اتفاقي خواهد افتاد. به همين دليل ، هر بار شماره هاي جديدي به آن اضافه مي شد و آنها از اين اضافات حمايت و پشتيباني مي كردند. سالها اين كتاب كتابي بود كه كشيش ها و رهبران كاروان مجبور بودند آن را بدست آورند يا امتحان كنند. بنابراين ، او حق داشت اصرار داشته باشد كه متن و اطلاعات آن براي زنده ماندن كتاب به روز شود. مجله ميقات كه وي اداره مي كند تقريباً سه دهه است كه منتشر مي شود. در تمام اين مدت ، من عضو هيئت تحريريه بودم و مقاله مي نوشتم. جلسات منظم با حضور جدي و درگيري آنها ادامه داشت و تلاش شد تا مقالات خوبي انتخاب شود ، مقالات مرتب شود و به عنوان مجله اي كاملاً تخصصي حساس باشد.

به نظر من ، چنين دوستي به من صلاحيت داد كه كتابي را به عنوان جشني به احترام او جمع كنم. دليل علاقه من به حوزه حج و شخص وي اعتبار شخصي بود كه در اين سالها نقش مهمي در ساخت ادبيات حج داشت. واضح است كه دولت بعثي به وي اين فرصت را داده و از وي حمايت مي كند تا اطمينان حاصل كند كه در تمام سالهايي كه وي به عنوان معاون بيتيست (به رياست آيت الله رياشري) خدمت مي كرد ، همه چيز خوب پيش مي رود. ثانياً ، سليقه ، خلاقيت و ابتكار او ، هم در زمان و هم در زمان هدايت سازمان ، به حدي بود كه توانست به خوبي از اين قابليت استفاده كند. نتيجه آن توسعه ادبيات حج ، توسعه حج و زيارت و همچنين انتشار صدها مقاله و كتاب بود كه در افزايش آگاهي مردم از اين فريضه ديني بسيار مثر بود.

هنگامي كه تصميم به انتشار جشنواره گرفتم ، اين موضوع را با دوستان نزديك از جمله همكاران عزيزم ، اساتيد مرجي ، مهدوي و مهريجي در ميان گذاشتم. همه خوشحال بودند و من شروع كردم. مجموعه ارائه شده شامل 39 مقاله و يك پايان نامه است كه از دو قسمت تشكيل شده است. قسمت اول شامل مقالاتي درباره آقاي قاضي عسكر ، مديريت وي و مسائل مربوط به حاج در دوران تصدي وي است. قسمت دوم مقالات ، متون و سفرنامه ها در زمينه حج و زيارت است.

به نظر من ، جدا از تحقيق ، يكي از مزاياي اين جشنواره وجود سفرنامه هاي بسياري از حج ، ابوت و مشهد است كه پر از اطلاعات تاريخي و جغرافيايي است. بخش دوم شامل دو مقاله طولاني و مهم در مورد اسناد دفتر ايران در عراق است كه بسياري از آنها در تبيين زيارت و همچنين مسائل ايرانيان در عراق مهم هستند. دو مورد از سفرنامه هاي مشهد و آبات و يكي به زبان عربي در شرح حال فرهاد ميرزا ، به ويژه آنچه در كاظمين انجام داد ، حاوي سه متن عالي از جمله آثار دوست عزيز من آقاي Hozatotalsalam و Muslemine Berekat در متن هاي ارزشمندي است كه در اينجا منتشر شده است. يكي هستند اسناد دوره پهلوي در حوزه حج نيز در اين مجموعه منتشر مي شود. جدا از اين ، ما تحقيقات خوبي در زمينه حج و مسائل مربوط به آن داريم كه بايد خوانده شود. از جمله گزارش كازمازاده ايرانشهر درباره وضعيت حج است كه وي در زمان كار اداري خود در دفتر ايران در جده نوشت و به صورت كتاب در فرانسه منتشر كرد.

اين مجموعه به احترام وي توسط دوستان و بسياري از محققان تهيه شده است. نيازي به گفتن نيست كه انتخاب عنوان “در بال فرشتگان” به دليل پرونده حج و زيارت و چهل سال تلاش آنها در اين زمينه است.

در هر صورت ، نتيجه ماهها كار همان چيزي است كه مي بينيد. من از همه كساني كه به دعوت اين بنده خدا پيام فرستادند تشكر مي كنم و اين مجموعه را به دوست عزيز و محترم خود آقاي حجت الاسلام والمسلمين سيد علي قاضي عسكر تقديم مي كنم. البته من مسئول اين امر هستم و او هيچ دخالتي جز ارائه مصاحبه براي قسمت اول كتاب نداشته است.

تشكر ويژه از بسياري از دانشجويان سابق من كه براي اين جشنواره مقاله نوشتند. با تشكر از خانم مريم صديقي ، كه جدا از يك مقاله مستند طولاني ، براي تأييد اين كتاب با مشكل روبرو شد. خداوند در اين شرايط سخت به همه اين عزيزان سلامتي و سلامتي عطا كند و در پايان دعاي ما ، خدا ، خداي جهان را ستايش كنيد.
رسول جعفريان / 17 نوامبر 2016

روي بال مچ پا ، مراسم سيد علي قاضي عسكر توسط رسول جعفريان ، تهران ، انتشارات علم ، 1399 ، 1118 ص.

قسمت اول: مقالاتي درباره فعاليت ها و مديريت

1. زندگي ، فعاليت ها و ايده ها ؛ سيد علي قاضي عسكر در گفتگو با حجت الاسلام و المسلمين

2. انسان و كار / محمد مهدي مرجي

3. خاطرات و خاطرات / محمدعلي مهدوي سرخ

4. تأسيس شش نشريه در زمينه حج و زيارت و حديث ويگيان / علي ورساهي

5. رهورد ، دو امامزاده تمتع ، 1998 و 2006 / مهدي مهارجي

6. تأخير در دائرlopالمعارف حج و دو معبد مقدس / حسن طارميا راد

7. ساخت دفتر نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت / عبدالحسين سيف اللهي

8. كتابخانه ، موزه و اسناد در پژوهشكده حج و زيارت / علي احمدي

9. مدير / سيد احمد سجادي جزي با نظارت بر تظاهرات

10. تجربه كاري و خاطرات / محمدهادي فلاح زاده

11. 1390 137 / تجربه فعاليتهاي باپتيست در عبدالرسول هزاره

12. پشتيباني و همكاري طي سه دهه / عليرضا صالحي

13. ابيناو كريا / حميد احمدي

14. تاريخ شفاهي حج ، يادگار دائمي / احمد نجمي

15. سخنراني آقاي سيد عباس صالحي

قسمت 2: مقالات در زمينه حج و زيارت

16. بيش از يك چهارم جاهاي ديدني كتابفروشي هاي مكه و مدينه / محمد مندي معراجي

17. مروري بر فعاليتها و احكام فقهي مراسم حج / محمد حسين فلاح زاده

18. راهنما / تلاش براي سفر به خانه خدا / حبيب الله آموگر: رسول جعفريان

19. كيوان كازويني حاج پاترا / توسط: رسول جعفريان

20. فقه شيعه حج در منابع چاپي قاجار / مجيد جليزه

21. گزارش سفر حج (1911–1910) / حسين كازماده ايرانشهر / ترجمه از فرانسه ماهيا شعيب عمراني

22. حاج يترا-ياترا و راهنماي حج / حسين ذوالقدرا شوذايي / توسط: راسيان ظفريان

23. حسين ذوالقدر شوزي سفرنامه ناشناخته / مجيد فروززادي

24. تحقيق در مورد حج: بر اساس كتاب المصنف عبدالرزاق ثاني / نسيم فلاحري نژاد

25. بررسي مكاتبات نادرشاه و ترك سلطان درباره مسئله حاج / قاسم پور

26. گزارش مأمور ايراني ميرزا بيورگ خان در بغداد در سال 1277 ق / ماريم صديقي.

27. اسناد و مكاتبات اداري از دفتر ايران ، 1296 ق / سيوا تاگاوي زحمتكش

28. دستور سفر با مكه / شيخ موسي يونسي بحري /: رسول جعفريان

29. سفرنامه ابوت ، 1315 ق / 1276 ق / محمد مولي خان ميرپنج (پدر رشيد ياسمي) / توسط: رسول جعفريان

30. ادبيات “راهنماي حج” در دوره پهلوي / رسول جعفريان.

31. 1340-1326 ه.ق / سالهاي رحيم روحبخش اسناد جديدي در مورد حاج پيدا كرد

32. سفرنامه مشهد مقدس ، 1298-1299 / ميرزا ابوالحسن دستقيب / به قلم: محمد بركت

33. اخلاق معتمدي (شرح حال الدوله توسط فرهاد ميرزا و شرح خدمات وي) / ميرزا ابوالحسن دستوگيب / به قلم: محمد بركت

34. سفرنامه عبت ، 1299 ق / ميرزا ابوالحسن دستغيب / به قلم: محمد زكات

35. شعار عمل / آزادي انديشه ديني از عبدالرحيم ابزاري

36. در مورد آداب و رسوم حج ، منهاج النسقين: / مهرداد دربار

37. آتش سوزي در مينا در روزنامه ها و خاطرات / رسول جعفريان در سال 1975

38. سفر به اشعار مشهد مقدس / ميرزا شفيع خان تفرشي “مدير بخش” / توسط: رسول جعفريان

39. كتابي باستاني در تاريخ مكه: مكه نيوز ازرقي / محمد علي مهدوي رعد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.