برنامه ۳۳ گانه فناورانه براي ايجاد امنيت غذايي در كشور/توليد ۷ ماده افزودني صنايع غذايي

در دسترس بودن غذا ، در دسترس بودن غذا و ثبات در تهيه مواد غذايي ، هر يك از اركان امنيت غذايي در اين كشور داراي سه ركن اصلي امنيت غذايي است ، علاوه بر اين 33 برنامه براي ايجاد امنيت غذايي در كشور ، توليد مواد افزودني ، صنايع شيميايي و صنعتي مواد غذايي …

برنامه ۳۳ گانه فناورانه براي ايجاد امنيت غذايي در كشور/توليد ۷ ماده افزودني صنايع غذايي https://majalehirani.ir/2021/برنامه-۳۳-گانه-فناورانه-براي-ايجاد-امن/ مجله ايراني Wed, 14 Apr 2021 23:05:44 0000 اقتصاد https://majalehirani.ir/2021/برنامه-۳۳-گانه-فناورانه-براي-ايجاد-امن/ در دسترس بودن غذا ، در دسترس بودن غذا و ثبات در تهيه مواد غذايي ، هر يك از اركان امنيت غذايي در اين كشور داراي سه ركن اصلي امنيت غذايي است ، علاوه بر اين 33 برنامه براي ايجاد امنيت غذايي در كشور ، توليد مواد افزودني ، صنايع شيميايي و صنعتي مواد غذايي …

در دسترس بودن غذا ، در دسترس بودن غذا و ثبات در تهيه مواد غذايي ، هر يك از اركان امنيت غذايي در اين كشور داراي سه ركن اصلي امنيت غذايي است ، علاوه بر اين 33 برنامه براي ايجاد امنيت غذايي در كشور ، توليد مواد افزودني ، صنايع شيميايي و صنعتي مواد غذايي صنايع همچنين صنايع در دستور كار شركتهاي دانش بنيان قرار دارند.

به گزارش مجله ايراني ، طبق تعريف سازمان ملل از امنيت غذايي ، همه مردم در همه زمان ها براي داشتن بدن سالم به غذاي كافي دسترسي دارند. طبق اين تعريف ، دسترسي به غذا ، دسترسي به غذا و پايداري در مصرف غذا سه پايه اصلي امنيت غذايي است.

بر اين اساس ، ستاد توسعه بيوتكنولوژي برنامه ملي پيشنهادي جهش اقتصادي كشور را از طريق بيوتكنولوژي با سه روش “جهش توليد” ، “سلامت مردم و امنيت غذايي و اقتصاد مبتني بر دانش” و “ارز” آغاز كرد. به عنوان جلوگيري از خروج ” . برنامه K 33.

اين برنامه ها با استفاده از قدرت بخش خصوصي انجام مي شود ، به طوري كه به گفته مصطفي قانعي ، دبير ستاد توسعه بيوتكنولوژي ، مهمترين هدف اين برنامه ، افزايش 10٪ سهم اقتصاد زيستي از درآمد ناخالص ملي است.

اولين برنامه توليد داروها ، داروساز ، براي توليد داروها ، واسطه ها و مواد اوليه براي اطمينان از ايمني دارو در كشور و كاهش وابستگي به واردات طراحي شده است. 20 پروژه در زمينه مواد اوليه دارويي ، واسطه هاي دارويي و 10 پروژه براي توليد. مواد افزودني دارويي تعريف مي شود. پروژه هايي كه در نهايت يك تريليون دلار به كشور اضافه مي شود.

به دليل شيوع كرونا ، توليد واكسن كرونا نيز در اين برنامه گنجانده شد. بر اساس اين برنامه ، با همكاري بخش خصوصي ، 8 پروژه توليد واكسن كرونا با ارزيابي بالا و مهم تعريف شد و انتظار مي رود اين پروژه ها تا سال جاري به پايان برسند. هم ايجاد و راه اندازي مجتمع توليد واكسن همچنين در اين برنامه گنجانده شده است كه طي سه سال تكميل خواهد شد. 9 واكسن اولويت دار انسان نيز در حال توليد است.

توليد محصولات آرايشي و بهداشتي يكي ديگر از برنامه هاي ستادي است كه به عنوان 20 پروژه با هزينه 600 ميليون دلار اجرا مي شود. محصولات طبيعي ، سنتي و مكمل نيز با اجراي 28 پروژه توليد مي شود كه ارزش اضافي 130 ميليون دلار به كشور باز مي گرداند. اين ستاد در تلاش است تا زنجيره ارزش مواد در صنعت دارو را برآورده كند.

امنيت غذايي يكي ديگر از برنامه هاي مهم ستاد توسعه بيوتكنولوژي است. ارائه اين مقوله مهم در كشور با تعريف 16 برنامه اصلي. طيور ، توليد و پرورش غذاهاي زيستي دريايي ، پرورش و پرورش نژادهاي برتر دام هاي بومي ، مواد افزودني و جايگزين خوراك دام و طيور ، توليد كودهاي زيستي و بازدارنده هاي زيستي ، توليد بذر كشت بافت و احياي مجدد باغ ها. ، از جمله پروژه هايي براي امنيت ، غذا است.

اين برنامه امكان افزايش بيش از 23 ميليارد دلار درآمد ناخالص ملي هنگام تأمين اعتبار را دارد.

از جمله مواد غذايي مورد نياز كشور ، مواد افزودني غذايي مواردي است كه بايد براي اطمينان از ايمني مواد غذايي مورد توجه قرار گيرد ، از جمله مواد افزودني غذايي كه مواد شيميايي و طبيعي هستند و هدف آنها بهبود كيفيت ، رنگ ، طعم و افزايش طعم است. ماندگاري مواد غذايي در صنايع غذايي و دارويي در هنگام توليد ، فرآوري ، بسته بندي و نگهداري استفاده مي شود.

مواد نگهدارنده ، آنتي اكسيدان ، گيرنده هاي فلزي ، امولسيون كننده ها ، كنسانتره ها ، سفيد كننده ها ، مواد بافر كننده ، مواد قليايي و اسيدها ، رنگ ها ، شيرين كننده هاي غير تغذيه اي ، مكمل ها و روغنهاي اساسي از جمله اين محصولات هستند.

بازار اين محصولات در كشور وارد مي شود و سالانه بيش از 360 ميليون دلار مواد افزودني مختلف به كشور وارد مي شود ، اما با تشكيل شركت هاي دانش بنيان ، در حال حاضر 30 شركت درگير توليد اين محصولات هستند كه بخشي از اين محصولات است. تجارت. تسهيل وضعيت و با كسب حمايت مادي و اخلاقي ، اين شركت ها قادر به تأمين بخش قابل توجهي از نياز صنايع غذايي داخلي به اين محصولات خواهند بود.

در همين راستا با حمايت ستاد توسعه بيوتكنولوژي ، 7 ماده مهم و استراتژيك در زمينه مواد افزودني غذايي توليد مي شود.

زانتان مام

صمغ زانتان نوعي آدامس است كه كاربردهاي زيادي در صنايع غذايي و دارويي دارد. اين آدامس از قندهايي مانند گلوكز ، مانوز و تركيبي معروف به اسيد ديكلورونيك و معروف به قند خارجي تشكيل شده است.

در ضخيم شدن و تثبيت عوامل غذايي استفاده مي شود كه باعث افزايش طعم ، قوام ، ماندگاري و بافت غذا مي شود و به محصولات غذايي كمك مي كند تا در دما و سطح مختلف مقاومت كنند و از ثبات بهتري برخوردار باشند.

پيش بيني مي شود اين محصول با حمايت ستاد توسعه بيوتكنولوژي در مدت 5 سال با ارزش اضافي 2 ميليون دلار توليد شود.

آدامس گوار

صمغ گوار كه به آن صمغ گوار نيز مي گويند ، صمغي است كه نوعي لوبيا به نام “لوبياي گوار” است و به عنوان افزودني غذايي در صنايع غذايي مورد استفاده قرار مي گيرد.

اين آدامس به عنوان غليظ كننده در بسياري از غذاهاي فرآوري شده استفاده مي شود. زيرا محلول در آب و جاذب آن است.

اين يك ژل را تشكيل مي دهد كه ويسكوزيته و غلظت غذا را افزايش مي دهد. اين محصول با پشتيباني ارائه شده توليد مي شود و يك ميليون دلار ارزش افزوده براي كشور است.

برنامه ريزي شده است كه منجر به يك همكاري پنج ساله شود.

صمغ كارمين

هرچه اين چسب توليد شود محصولي است كه از جلبك دريايي قرمز استخراج مي شود. انواع مختلفي از آدامس وجود دارد كه در پخت و پز استفاده مي شود. Kappa carigenon بيشتر براي تهويه ژل هاي طبيعي موجود در آرد و كره استفاده مي شود.

عصاره هاي ژلاتين كه از نوعي جلبك دريايي موسوم به خزه ايرلندي ساخته مي شوند ، صدها سال به عنوان افزودني غذايي استفاده مي شده است.

توليد اين محصول براي كشور يك ميليون دلار ارزش افزوده دارد و قرار است طي 5 سال به بازار عرضه شود.

داروسازي و الكتوز غذايي

مواد دارويي و غذايي يكي ديگر از محصولات توليد شده توسط يكي از شركت هاي دانش بنيان است.

ماندگاري طولاني ، طعم شيرين ، مقرون به صرفه بودن و دسترسي آسان و گسترده از ويژگي هايي است كه استفاده از اين ماده را در صنايع مختلف توجيه مي كند.

علاوه بر اين ، الكترو مي تواند به راحتي با بسياري از مواد تركيب شود ، به همين دليل است كه معمولاً به عنوان يك افزودني خوراكي و به عنوان كپسول استفاده مي شود.

هدف اصلي استفاده از اين ماده افزودن طعم شيرين به محصول نهايي يا تثبيت عناصر مخلوط موجود در محصول مانند روغن و آب است.

علاوه بر اين ، غذاي حيوانات نيز حاوي اين ماده است. ارزش اضافي اين محصول 10 ميليون دلار است.

آنتي اكسيدان هاي غذايي

غذاهاي غني از آنتي اكسيدان به عنوان غذاهاي ضد التهاب شناخته مي شوند. كاهش سطح آنتي اكسيدان در بدن منجر به پيري زودرس ، تشكيل سلولهاي آسيب ديده يا جهش يافته ، بافت آسيب ديده ، فعال شدن ژن هاي معيوب در DNA و افزايش فشار بر سيستم ايمني بدن مي شود.

آنتي اكسيدان ها هر ماده اي هستند كه مي توانند روند اكسيداسيون را مهار كنند.

كاهش خطر سرطان ، افزايش سم زدايي در بدن ، افزايش اميد به زندگي ، جلوگيري از بيماري هاي قلبي و سكته مغزي و كاهش مشكلات شناختي مانند زوال عقل از مزاياي استفاده از اين ماده مهم است.

اين ماده غذايي 17 ميليون دلار ارزش افزوده دارد و به عنوان 5 پروژه در كشور توليد مي شود.

استفاده از روشهاي مصنوعي براي تهيه وانيلين خوراكي

به دليل كاربرد گسترده وانيلين غذايي در كشور ، توليد اين محصول نيز از اولويت هاي ستاد توسعه بيوتكنولوژي است. در اين پروژه توليد اين محصول مصنوعي در نظر گرفته شده است.

هدف از استفاده از اين روش در توليد وانيلين ، بدست آوردن اين ماده به طور طبيعي از منابع گياهي و ترانسفورماتورهاي زيستي ميكروبي است.

اين پروژه 10 ميليون دلار ارزش دارد و پيش بيني مي شود 5 سال ديگر به پايان برسد

توليد مواد افزودني غذايي

توليد اين ماده كه 10 ميليون دلار به ارزش افزوده در كشور تزريق مي كند ، به عنوان 50 پروژه تعريف شده است.

در اين پروژه ها مشخص مي شود كه با استفاده از دانش و تخصص كشور افزودني هاي غذايي مختلفي در كشور توليد مي شود.

انتهاي پيام

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.