بدون برنامه زيست محيطي، ادعاي نامزدهاي رياست جمهوري براي توسعه كشور شعار است

دبير سازمان مردم نهاد شبكه هاي محيط زيست و منابع طبيعي با اشاره به اينكه كمتر از دو ماه به انتخابات سيزدهمين دوره رياست جمهوري زمان باقي مانده است ، گفت: ما برنامه ها و نظرات نامزدهاي رياست جمهوري را درباره موضوعات زيست محيطي كشور نشنيده ايم و آنها را نديده ايم. ” اگر نامزدها …

بدون برنامه زيست محيطي، ادعاي نامزدهاي رياست جمهوري براي توسعه كشور شعار است https://majale-rooz.ir/2021/04/بدون-برنامه-زيست-محيطي،-ادعاي-نامزدها/ مجله روز Sun, 18 Apr 2021 01:26:37 0000 جامعه و خانواده https://majale-rooz.ir/2021/04/بدون-برنامه-زيست-محيطي،-ادعاي-نامزدها/ دبير سازمان مردم نهاد شبكه هاي محيط زيست و منابع طبيعي با اشاره به اينكه كمتر از دو ماه به انتخابات سيزدهمين دوره رياست جمهوري زمان باقي مانده است ، گفت: ما برنامه ها و نظرات نامزدهاي رياست جمهوري را درباره موضوعات زيست محيطي كشور نشنيده ايم و آنها را نديده ايم. ” اگر نامزدها …

دبير سازمان مردم نهاد شبكه هاي محيط زيست و منابع طبيعي با اشاره به اينكه كمتر از دو ماه به انتخابات سيزدهمين دوره رياست جمهوري زمان باقي مانده است ، گفت: ما برنامه ها و نظرات نامزدهاي رياست جمهوري را درباره موضوعات زيست محيطي كشور نشنيده ايم و آنها را نديده ايم. ” اگر نامزدها برنامه اي در اين زمينه نداشته باشند ، مي توان گفت اظهارات آنها در مورد پيشرفت و توسعه كشور غيرواقعي است.

محمد الموتي در مصاحبه با مجله روز وي با اشاره به نزديك بودن انتخابات سيزدهمين دوره رياست جمهوري گفت: ما در ايران ، به ويژه پس از اصلاحات ارضي ، با دولت هايي روبرو شده ايم كه برنامه و شعار آنها توسعه ايران بود ، و علي رغم فراز و نشيب ها در اين زمينه ، اما هميشه يك نگاه غالب در مورد سيستم توسعه با حداكثر استفاده از منابع طبيعي در كشور بوده است.

وي ادامه داد: جهان بيني برخي از مقامات كشور در دهه هاي اخير مبتني بر شكوفايي از طريق بهره برداري نامحدود و منضبط از منابع طبيعي و توجه كمتري به رونق براساس اصول توسعه پايدار صورت گرفته است.

دبير سازمان غيردولتي شبكه محيط و منابع طبيعي گفت: “برخي از مقامات در دهه هاي اخير تصور كرده اند كه منابع طبيعي هداياي بي پايان است و مي توان به هر طريقي از آنها بهره برداري كرد.” اكنون بيش از 80٪ مناطق كشور به طور طبيعي ظرفيت بيولوژيكي خود را از دست داده و حتي برخي از آنها ظرفيت تصفيه خود را از دست داده اند ، اين بدان معناست كه حتي اگر اين مناطق براي مدتي دستكاري نشوند ، طبيعت هنوز قادر به بازيابي نيست و به حالت اوليه خود برگرديد.

وي ادامه داد: وضعيت فعلي منابع طبيعي كشور نشان مي دهد كه علي رغم هدف و نيت پيشرفت و توسعه كشور ، اما به دليل اينكه ما به طبيعت اين سرزمين توجه نكرديم و رفتار صحيحي با محيط زيست نداشتيم ، نه تنها آيا ما به سمت توسعه حركت نكرديم بلكه به سمت منابع ديگر حركت كرديم. “ما وقت نداريم كه براي آينده برنامه ريزي كنيم.

وي گفت: متأسفانه ، در بيشتر موارد ، مسائل زيست محيطي در اولويت برنامه ها نيستند ، در حالي كه اساس اقتصاد ، فرهنگ ، جامعه و مسائل سياسي بر اساس محيط زيست است. عواقب ويرانگري مانند حاشيه نشيني به همراه خواهد داشت كه براي جبران اين آسيب هاي اجتماعي هزينه هاي زيادي در پي خواهد داشت.

وي ادامه داد: در زمان انتخابات رياست جمهوري ، نامزدها شعار آباداني و توسعه كشور را سر دادند ، اما دريغ نكردند كه در مورد توسعه مبتني بر اكولوژي و قابليت هاي زيست محيطي كشور صحبت كنند.

دبير شبكه هاي مردم نهاد محيط زيست و منابع طبيعي ضمن تأكيد بر اينكه مسئولان بايد به اين واقعيت توجه كنند كه ايران در كمربند خشك و نيمه خشك جهان است ، تصريح كرد: آنها در مشكلات زيست محيطي و توسعه پايدار نقش مهمي نداشته اند . با اين حال ، برنامه هاي نامزدهاي رياست جمهوري هيچ اثري از محيط زيست و توسعه پايدار نديده اند و فقط در برخي از دولت ها مانند 11 و 12 شعارهايي مانند شعارهاي زيست محيطي مطرح شده است ، اما بسياري از آنها مورد تأييد نيستند.

وي ادامه داد: هيچ دولت و مقام رسمي در ايران حق ندارد بيش از 600 سد در بستر رودخانه ها در كشوري با آب و هواي خشك و نيمه خشك بسازد و تمام رواناب ها را در معرض ديد قرار دهد و اجازه ايجاد چاه هاي غير مجاز در هر يك از سرزمين هاي آنها را بدهد. “مكيدن شيره اين سرزمين كه 7000 سال قدمت دارد زمين و آينده را نابود مي كند.

وي ادامه داد: توسعه ، ايجاد اشتغال ، ديپلماسي منطقه اي و بين المللي بدون در نظر گرفتن محيط زيست ، “توسعه پايدار” ، “ثبات سرزميني” و به رسميت شناختن توانايي ها و قابليت هاي محيط زيست و هرگونه شعار در اين زمينه امكان پذير نيست. واقعي نيست و اجرا نمي شود.

الموتي در پايان گفت: “كمتر از دو ماه است كه ما برنامه ها و نظرات نامزدهاي رياست جمهوري را شنيده ايم يا آنها را ديده ايم و اميدواريم كه نامزدها بتوانند در روند بعدي كانديداها را مناظره و به چالش بكشند.” چشم اندازهاي زيست محيطي خود را انتخاب كنيد و بتوانيد كانديداي مناسب را انتخاب كنيد.

انتهاي پيام

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.