لب كارون… چه خشك، چه تاول، چه تشنه…

به تخصصي ترين مرجع گردشگري خوش آمديد

لب كارون… چه خشك، چه تاول، چه تشنه…

مجله ايراني / خوزستان پرآب ترين ، بزرگترين و طولاني ترين رودخانه ايران؛ از رودخانه كارون تعابيري وجود دارد ، رودخانه اي كه طي اين سالها چنان مرطوب و خشك شده است كه اگر كسي از گذشته خبري نداشته باشد ، ممكن است اين تفاسير كمي دور از ذهن باشد. به گزارش مجله ايراني ، …

لب كارون… چه خشك، چه تاول، چه تشنه… https://majalehirani.ir/2021/لب-كارون-چه-خشك،-چه-تاول،-چه-تشنه/ مجله ايراني Tue, 18 May 2021 02:15:06 0000 اقتصاد https://majalehirani.ir/2021/لب-كارون-چه-خشك،-چه-تاول،-چه-تشنه/ مجله ايراني / خوزستان پرآب ترين ، بزرگترين و طولاني ترين رودخانه ايران؛ از رودخانه كارون تعابيري وجود دارد ، رودخانه اي كه طي اين سالها چنان مرطوب و خشك شده است كه اگر كسي از گذشته خبري نداشته باشد ، ممكن است اين تفاسير كمي دور از ذهن باشد. به گزارش مجله ايراني ، …

مجله ايراني / خوزستان پرآب ترين ، بزرگترين و طولاني ترين رودخانه ايران؛ از رودخانه كارون تعابيري وجود دارد ، رودخانه اي كه طي اين سالها چنان مرطوب و خشك شده است كه اگر كسي از گذشته خبري نداشته باشد ، ممكن است اين تفاسير كمي دور از ذهن باشد.

به گزارش مجله ايراني ، رودخانه كارون با حدود 950 كيلومتر طول از زردكوه در استان هاي چهار محل و بختياري سرچشمه مي گيرد ، از قلب خوزستان مي گذرد و به خليج فارس مي ريزد ، اما احتمالاً هنگام عبور از رودخانه بيشتر ديده مي شود شهر اهواز در هر جاي ديگر ؛ جايي كه شهر را به دو قسمت تقسيم مي كند ، 10 پل از آن عبور مي كند و البته جايي كه “لب كارون ، چه گل باراني”.

براي سالهاي زيادي ، كارون خشكسالي داشته و شايعات مربوط به انتقال آب در فلات مياني زياد است. گويي كه دارد مي ميرد ممكن نيست كه آنها روي كارون سيمان بگذارند ، آن را كاشي كنند ، مقداري ماهي در آن بريزند و بگويند كه اين نيز از كارون است. خوشحال باش.

وضعيت رودخانه كارون با همه آشفتگي به جايي رسيده است كه مردم اهواز در وسط حركت مي كنند ، ماشين آلات سنگيني در بستر آن حفاري مي كنند ، كشاورزان آن را ته مي كنند و البته قايق ها آنها در وسط گير كرده اند. گل و لاي؛ عجيب نيست اگر چند بار ديگر به بزرگراه برسند ، بالاخره طول و عرض آن خوب نيست!

شرايط نامساعد بارندگي در سال آبي جاري و كاهش 44 درصدي بارندگي در حوضه كارون بزرگ نسبت به سالهاي عادي ، وضعيت كارون را بيش از هر زمان ديگري سخت كرده است. اين واقعيت كه آب از قسمت فوقاني كارون منتقل مي شود و به رگهاي خشك كارون آبي نمي رسد ، وضعيت را بدتر مي كند.

اين روزها ، رودخانه كارون خشك و ناخوشايند از هميشه است. زمين خشك و شيب دار ، نيزارهاي زرد پرنده و زباله هاي زيادي و بوي فاضلاب كه در آسمان بلند مي شود. بايد ببيند آسمان براي كارون چه آرزويي دارد.

رودخانه كارون در بخش اهواز

تخليه فعلي كارون در بخش اهواز كمتر از يك چهارم شرايط طبيعي است.

محمد درويش ، رئيس گروه محيط زيست در كرسي يونسكو در بهداشت اجتماعي و محقق محيط زيست وي در گفت وگو با مجله ايراني در مورد وضعيت رودخانه كارون اظهار داشت: در سال آبي جاري ميانگين بارندگي در حوضه كارون بيجورگ حدود 40 تا 44 درصد كاهش يافته است و اين باعث كاهش متوسط ​​تخليه كارون شده است. رودخانه. متوسط ​​بلند مدت. “

وي افزود: در زمان طغيان آوريل آوريل 1998 ، تخليه رودخانه كارون در تقاطع پل سفيد در اهواز بيش از 3000 متر مكعب در ثانيه بود ، در حالي كه اكنون جريان آب در كارون حدود 210 متر مكعب است. در هر ثانيه و به دليل پهن بودن كف اين رودخانه ، كارون به دليل عبور زياد آب از آن مانند محيط باريكي شده است.

فعالان محيط زيست گفتند كه كارون همچنان پر آب ترين رودخانه ايران است ، از 93 رودخانه دائمي كشور ، رودخانه كارون هنوز هم با سرعت 210 متر مكعب در ثانيه همچنان پر آب ترين رودخانه ايران است البته با بررسي حوضه بزرگ كارون و فرض اينكه در صورت عدم اجراي سد و انتقال آب ، كارون بايد در همان شرايط خشك و كم باران از آب در بخش اهواز با سرعت 800 متر مكعب در ثانيه عبور كند.

دروش گفت: كل ساخت سدها ، پروژه هاي انتقال آب و بارگيري در قسمت بالاي خوزستان در استان هاي چهارمحال و بختياري ، كهگيلويه و بوراحمد باعث شد كه تخليه كارون در بخش اهواز به كمتر از يك چهارم برسد. شرايط طبيعي آن

وي گفت: اگر اين دبي كمتر از 150 مترمكعب در ثانيه باشد ، با فاجعه بزرگي روبرو خواهيم شد زيرا در شرايط مد ، آب شور خليج فارس وارد درختان خوزستان مي شود و قسمت وسيعي از زمين هاي كشاورزي مي تواند تخريب كند. تحت هيچ شرايطي مديران آب خوزستان اجازه نمي دهند جريان آب رودخانه كارون كمتر از 150 متر مكعب در ثانيه باشد.

به گزارش مجله ايراني ، جدا از خشكسالي و ميزان بارندگي كمتر در سال جاري ، ميزان رسوب ورودي به رودخانه كارون در سيل آوريل 1998 بي سابقه بود. تجمع اين رسوبات منجر به ايجاد جزاير بزرگ و كوچك در كف رودخانه كارون شده است. جزايري كه آنقدر از آب خارج شده اند كه امكان لايروبي وجود ندارد.

البته عدم لايروبي يا لايروبي جزئي در مناطقي از كارون طي سالهاي مختلف نيز دليل اين امر است كه هر روز شاهد توسعه جزاير جديد در رودخانه هستيم.

رودخانه كارون در بخش اهواز

سازندهاي مختلف در كارون ، يكي از مهمترين عوامل رسوب رودخانه

عبدالله سرداته ، مدير لايروبي و اجراي پروژه هاي مديريت رودخانه در سازمان آب و برق خوزستان وي در گفت وگو با مجله ايراني در خصوص لايروبي رودخانه اظهار داشت: طي سال گذشته حدود 963 هزار متر مكعب لايروبي در رودخانه كارون انجام شده است. ما در حال تلاش براي انجام كارهاي لايروبي در رودخانه كارون با عرض تقريبي 60 متر هستيم ، جايي كه دستگاه كاتتريزاسيون عملكرد و عمق خوبي دارد ، كه توسط بخش مهندسي رودخانه سازمان آب و برق اعلام شده است.

وي با بيان اينكه وجود سازه هاي مختلف بر روي رودخانه كارون از مهمترين عوامل رسوبگذاري (رسوبگذاري) در اين رودخانه است ، گفت: آرايش و مقاومت جريان در رودخانه كارون و وجود سازه هاي مختلف بر روي آن ، مانند شخصي كه در لايروبي كارون نيز انجام مي شود ، رسوب دوباره رخ مي دهد و شدت رسوب در اين رودخانه هميشه زياد است.

رودخانه كارون در بخش اهواز

در كارون نمي توان آب بيشتري گذاشت

فراز ربيع ، مطالعات اساسي و برنامه هاي جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان وي در گفت وگو با مجله ايراني ، با بيان اينكه 58 درصد مخازن سدهاي استان خوزستان خالي است ، اظهار داشت: امسال يكي از خشك ترين و خشك ترين سال هاي آماري است و بنابراين رودخانه كارون تخليه نمي شود. همانند سالهاي گذشته بمان ، چشم ها مي آيند.

وي افزود: طرحي كه براي تخليه رودخانه كارون در قسمت اهواز ساخته شده ، به دليل شرايط خشكسالي ، جريان آب حدود 200 متر مكعب در ثانيه از اين رودخانه و اكنون تخليه رودخانه كارون در قطعه اهواز است همان

معاون مطالعات پايه و برنامه هاي جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: وضعيت كنوني خوزستان از خشكسالي است و امكان رهاسازي آب بيشتر در رودخانه كارون وجود ندارد.

ربيع با بيان اينكه براي بهبود ذخاير آب خوزستان در زمستان و بهار بارندگي موثري نداشته ايم ، گفت: در حال حاضر وضعيت طبق برنامه ريزي شده است و اگر همه مصرف كنندگان به اين طرح متعهد شوند ، دبي به كارون وضعيت فعلي كاهش نمي يابد.

وي افزود: برداشت بدون پرداخت بالادست به طور قطع تخليه رودخانه كارون در بخش اهواز را كاهش مي دهد زيرا وضعيت كارون به گونه اي است كه عدم تعهد به طرح هاي برداشت آب مشكلات زيادي را براي كارون ايجاد مي كند.

رودخانه كارون در بخش اهواز

با توجه به شرايط موجود نمي توان كارون را رودخانه ناميد.

“وقتي از كنار كارون مي گذرم ، نابودي كارون مرا از بين مي برد”؛ يك شهروند اين را هنگام راه رفتن در ميان رودخانه گفت.

چشم انداز رودخانه اي مانند كارون مي تواند شهر را زيبا كند و احساس خوبي را در مردم ايجاد كند. رودخانه اي كه اين روزها آب دارد البته كارون اهواز نيست كه به جاده اي خاكي براي پياده روي مردم تبديل شده و خشك تر از هميشه است. به نظر مي رسد اگر كارون آنجا نبود ، بهتر بود قلب كسي روي زمين او خون مي ريخت.

ابراهيم نوشادي ، شهردار اهوازي وي در گفت وگو با مجله ايراني ، در اين باره گفت: تمام زيبايي شهرهايي كه رودخانه از آنها عبور مي كند يك رودخانه واحد است و رودخانه مي تواند وضعيت بسيار ويژه اي را براي شهر ايجاد كند. عبور كارون از اهواز نيز يك فرصت طلايي است اما در اهواز تحت هيچ شرايطي استفاده از اين فرصت خدادادي امكان پذير نبوده است.

وي افزود: ناسازگاري بين دستگاه هاي متولي ، وجود قوانين و مقررات مختلف و عدم مديريت واحد شهري باعث شده است كه نتوانيم از پتانسيل طلايي رودخانه كارون در اهواز استفاده كنيم. موضوع انتقال آب كارون و تخليه فاضلاب در رودخانه نيز مشكلات زيادي را براي اين رودخانه ايجاد كرده است.

نوشادي گفت: با وضعيت موجود نمي توان رودخانه را به كارون نامگذاري كرد. رودخانه از آب معنا مي جويد و وقتي رودخانه اي بدون آب باشد معني و زيبايي خود را از دست مي دهد. اين واقعيت كه جريان رودخانه كم است ، بوي متعفن فاضلاب در اطراف كارون بسيار شديد است و اينكه يك رودخانه در يك شهر از فاضلاب پر شده است ، اصلاً خوشحال كننده نيست.

رودخانه كارون در بخش اهواز

با ادامه خشكسالي در خوزستان ، كارون قطعاً خشك خواهد شد

دكتر مهدي قمشي ، عضو هيئت علمي ، گروه آب ، دانشگاه شهيد چمران ، اهوازو وي در گفت وگو با مجله ايراني در مورد خشك شدن رودخانه كارون اظهار داشت: سال گذشته علي رغم اينكه در ابتداي سال بارندگي عادي داشتيم اما به دليل مشكلات تأمين انرژي در زمستان ، بخشي از خوزستان باران آوريل سال بعد براي تأمين آب و برق سدها آزاد شد.

وي افزود: متاسفانه سال آينده بارندگي ها طبيعي نبود و به دليل كمبود باران ظرفيت سدهاي خوزستان اكنون بسيار خالي شده و به نظر مي رسد وضعيت رودخانه هايي مانند كارون به اين شكل خشك است.

عضو هيئت علمي گروه آب دانشگاه شهيد چمران اهواز گفت: با توجه به منابع محدود آب موجود ، مصرف آب بالادست اهواز بسيار زياد است و طبق سهميه تخمين زده شده ، انتشار آب بسيار محدود است و همه اين مسائل با هم ، اين امر منجر به وضعيت كنوني رودخانه كارون در اهواز شده است.

وي افزود: پيش بيني هاي آب و هوايي سال خشك نيز سال آينده پيش بيني مي شود و با اين شرايط ، سهميه بندي آب ادامه خواهد يافت و مناطق اصلي با استفاده از آب رسمي ، يعني آب آشاميدني ، آب كشاورزي و آب صنعتي با دقت زياد آب را ترك مي كنند. ، سال آينده مشكلي نداشته باشيد.

قمشي گفت: اگر روند خشكسالي در خوزستان ادامه يابد ، قطعاً رودخانه كارون بيش از اكنون خشك خواهد شد و اين يك هشدار است.

وي افزود: براساس نشانه هاي به دست آمده از پيش بيني وضع هوا ، به نظر مي رسد سال آينده از نظر بارندگي سال عادي نخواهد بود و مسلماً موضوع تأثير جدي بر وضعيت كارون خواهد داشت.

يكي از اعضاي هيئت علمي اداره آب دانشگاه شهيد چمران اهواز با بيان اينكه پروژه هاي انتقال آب در بالاي رودخانه كارون و در سرشاخه واقع شده اند ، افزود: همه اين پروژه ها در دره هايي قرار دارند كه از آنجا بيشترين و پايدارترين آب كارون تأمين مي شود. . ” وقتي اين پروژه ها در بالادست قرار دارند ، يعني آب قسمت هاي مختلف اين زيرشاخه ها تأمين مي شود و بقيه آب به كارون خوزستان و اهواز مي ريزد.

وي گفت: سالانه حدود 1.3 ميليارد مترمكعب آب از سرشاخه هاي كارون و دز منتقل مي شود و در صورت باقي ماندن آب آن به حوضه كارون مي ريزد. البته به دليل افزايش مصرف آب در حوضه كارون ، يعني استانهاي لورستن ، چهارمحال و بختياري ، كهگيلويه و بور-احمد ، رودخانه كارون در استان خوزستان تا حدود 4 ميليارد متر مكعب در روز با كمبود آب روبرو شده است. . سالها با تاريخ تاريخي كارون مقايسه مي شود.

قمشي گفت: اين واقعيت كه سالانه 4 ميليارد متر مكعب آب در مقايسه با تاريخچه تاريخي كارون وارد رودخانه مي شود كه اين امر منجر به هبوط كارون به اهواز شده و وضعيت همان وضعيت فعلي ما خواهد بود ، بياييد اهواز را بررسي كنيم.

رودخانه كارون در بخش اهواز

“كارون اهواز زندگي خود را دارد ، زندگي ما را نگير.” توسط يكي از مردم شهر گفته شد؛ چند كلمه حساب و البته جمله اي كه خبر از بدترين روزهاي آينده مي دهد.

شايد بايد منتظر يك روز تشنه تر براي كارون باشيم و اين رودخانه بزرگ را خشك تر از هميشه تصور كنيم. با اين حال ، وضعيت فعلي كارون مانند ماهي تازه صيد شده در كف قايق است كه از لنگش مي ميرد.

گزارش: شايان حاجي نجف – خبرنگار مجله ايراني خوزستان

انتهاي پيام

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.