تاريخچه گنبد طلاي حرم علي‌ابن‌موسي الرضا(ع)

به تخصصي ترين مرجع گردشگري خوش آمديد

تاريخچه گنبد طلاي حرم علي‌ابن‌موسي الرضا(ع)

طبق كتابهاي تاريخي ، اولين گنبد بالاي حرم مطهر امام رضا (ع) به دستور سلطان سنجر سلجوقي (552-511 قبل از ميلاد) و به كوشش وزير وي ، شرف الدين قمي ساخته شده است. در آن زمان گنبد با كاشي تزئين شده بود. گنبد اصلي همان گنبدي است كه اكنون از داخل حرم مطهر ديده مي …

تاريخچه گنبد طلاي حرم علي‌ابن‌موسي الرضا(ع) https://majale-rooz.ir/2021/06/تاريخچه-گنبد-طلاي-حرم-علي‌ابن‌موسي-ا/ مجله روز Mon, 21 Jun 2021 09:33:25 0000 عمومي https://majale-rooz.ir/2021/06/تاريخچه-گنبد-طلاي-حرم-علي‌ابن‌موسي-ا/ طبق كتابهاي تاريخي ، اولين گنبد بالاي حرم مطهر امام رضا (ع) به دستور سلطان سنجر سلجوقي (552-511 قبل از ميلاد) و به كوشش وزير وي ، شرف الدين قمي ساخته شده است. در آن زمان گنبد با كاشي تزئين شده بود. گنبد اصلي همان گنبدي است كه اكنون از داخل حرم مطهر ديده مي …

طبق كتابهاي تاريخي ، اولين گنبد بالاي حرم مطهر امام رضا (ع) به دستور سلطان سنجر سلجوقي (552-511 قبل از ميلاد) و به كوشش وزير وي ، شرف الدين قمي ساخته شده است. در آن زمان گنبد با كاشي تزئين شده بود. گنبد اصلي همان گنبدي است كه اكنون از داخل حرم مطهر ديده مي شود و سطح مقعر و مقرنس آن قابل مشاهده است. بنابراين ، سقف داخلي حرم مطهر به حدود يك قرن پيش باز مي گردد.
در زمان شاه طهماسب صفوي پس از جمع آوري آجرهاي كاشي ، گنبدي با آجرهاي طلايي بر فراز گنبد قبلي ساخته شد. اين همان گنبدي است كه امروزه در خارج ديده مي شود. در جريان قيام ازبكستان ، آجرهاي طلايي گنبد غارت شد.

در سال 1009 قبل از ميلاد ، هنگامي كه شاه عباس صفوي آن روز با پاي پياده از پايتخت ، اصفهان ، به مشهد مقدس سفر كرد ، مدتي در مشهد ماند و دستور داد تا دوباره گنبد مطهر را با آجرهاي مسي و روكش طلا پوشانند و اين توسط كمال الدين محمودي زادي: معاون. طبق آنچه در كتيبه گنبد ديده مي شود ، اين كار در سال 1010 قبل از ميلاد آغاز و در سال 1116 قبل از ميلاد پايان يافت. متن كتيبه گنبد كه اثر خوشنويس مشهور ايراني عليرضا عباسي است و با قلم طلا روي زمينه فيروزه اي روي خط سوم نوشته شده است ، به شرح زير است:

بسم الله الرحمن الرحيم. در مسير سلطنت اصفهان به زيارت اين بقعه متبركه با كمك اتومبيل ناهار بخوريد و از اين گنبد از پاكترين اموال سنت الف و دهم و مضمون سنت الف و دهم ديدن كنيد.
بنابراين ، گنبدي كه اكنون ديده مي شود همان بنايي است كه حدود چهارصد سال پيش بوده است.

در سال 1084 قبل از ميلاد و در زمان شاه سليمان صفوي ، پس از زلزله ، گنبد مقدس آسيب ديد و برخي از آجرهاي طلايي آن برداشته شد. وي دستور داد تا گنبد را دوباره بسازند و كتيبه اي براي روايت داستان اضافه كنند. اين كتيبه اكنون به صورت چهار خار در اطراف گنبد مقدس ديده مي شود. متن ثبت نام به شرح زير است:
خداوند متعال به كسي كه آسمان را با زينت ستاره ها زينت مي دهد و اين در را به درب درب درخت بلند مي كند ، رحمت كند. ابن السلطان شاه سليمان الصفاوي الموسوي بهادرخان اين گنبد را تاج و تخت سلطنت طلا بخشيد پادشاهي و آن را آراسته و آن را با تجديد و تحسين خود ارج نهاد. اين تجديد جديد سال براي سامانين و A. كتبه محمدرضا امامي است.
اين متن زيبا و ادبي توسط استاد برجسته ، حقوقدان و نويسنده دوران صفويه ، مرحوم آقا حسين خوانساري (م) ، كه در نوشتن متون ادبي در زمان خود قدرت زيادي داشت ، نگاشته شده است.
در سال 1353 شمسي ، آجرهاي طلايي گنبد كه به دليل گذشت زمان شفافيت و درخشندگي خود را از دست داده بودند ، در دوره تصدي رضوي آستانه عبدالعظيم وليان ، آجرهاي طلايي را از جاي خود برداشته و دوباره آجرها را با آب طلايي برداشته اند. با روش گالوانيزه ، وان ها را با آب طلايي اشباع كنيد و دوباره لايه را ضخيم كنيد تا حدود 2 ميكرون شود. (توجه داشته باشيد كه هر ميلي متر حاوي هزار ميكرون است) و در جاي خود نصب شده است. وليان دستور داد كه هر آجر كه برداشته شد شماره گذاري شود تا بتوانند دقيقاً هر آجر را در محل اصلي خود پس از لايه طلا و پروژه تعمير آجر قرار دهند. كار مرحوم ابراهيم زرگرباشي ، رئيس كارگاه طلايي گنبد مطهر اميرالمومنين نجف اشرف ، در سال 9 پيش از ميلاد ، كه به دستور نادرشاه افشار انجام شد ، با تمام آجرها انجام شد. علاوه بر شماره گذاري و قرار دادن آجرها بر روي گنبد و امضاي آن. برخي از معلمان ادعا كردند كه پيش بيني در قرار دادن هر آجر بسيار كمك مي كند.
شايان ذكر است كه مساحت گنبد مطهر امام رضا (ع) حدود 2 متر مربع است كه از دو قسمت ساقه و گنبد تشكيل شده است. اين گنبد با سيزده هزار و صد آجر طلا پوشيده و تزئين شده است.

ابعاد گنبد به شرح زير است:
ارتفاع از كف حرم تا سقف گنبد داخلي 8/18 متر است
ارتفاع از كف حرم تا بالاي گنبد طلاي خارجي 20/31 متر است
ارتفاع از اولين طلاي تا نوك گنبد 16.40 متر است
ارتفاع گردن گنبد 50/3 متر است
محيط بيرون در 10/42 متر

تاريخچه گنبد طلايي حرم علي ابن موسي الرضا (ع)

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.